Grind laden voor Terneuzen

Deze week zijn wij leeggekomen in Peruwelz, een dorpje in het Waalse deel van België. Peruwelz ligt op het Pèronneskanaal. Op dit kanaal zijn de laagste bruggen 5 meter hoog. Omdat ons schip met de stuurhut gezakt 5,40 meter hoog is, moesten we water zetten om onder 5 meter door te kunnen. Dit hebben we nog niet eerder hoeven doen. Na een uur water in het ruim pompen konden we er onderdoor.

Toen we maandag leeg waren, hadden we nog geen vervolgreis. Wij zijn hierom teruggevaren richting de zeehavens waar doorgaans meer werk is dan in het achterland. Onze bevrachter belde toen we alweer een paar uur terug aan het varen waren. We konden grind gaan laden in Vlissingen voor de buitenhaven van Terneuzen. Voor ons was het best een stuk leegvaren maar we hadden in ieder geval weer een reisje. Eenmaal aankomen in Doornik op de Schelde moesten we stoppen omdat de Schelde gestremd was. Zondag is er in de binnenstad van Doornik olie in het water gelopen dat eerst opgeruimd moest worden. Dit duurde ‘slechts’ tweeënhalve dag. Wij hadden inmiddels al de 10e beurt om door te varen. Dinsdagmiddag ging het vaarwater weer open en rond 9 uur ’s avonds konden wij door de stad varen. Hierna hebben we nog twee sluizen gedaan en zijn we rond middernacht gestopt.

De volgende ochtend zijn we vroeg opgestaan om weer verder te gaan. Na Doornik liep de reis voorspoedig en waren we halverwege de middag alweer in Vlissingen. Daar aangekomen zijn we direct gaan laden en waren we vol tegen etenstijd. Omdat we in de buitenhaven van Vlissingen niet konden liggen zijn we in Vlissingen gebleven. De volgende ochtend zijn we met het tij mee naar Terneuzen gevaren.

Het grind dat wij van Vlissingen gehaald hadden was bestemd voor de bodem rond de nieuwe wachtpalen in de Westbuitenhaven. Deze laag grind wordt aangebracht om de bodem te beschermen. Omdat de bodem eerst gecontroleerd moest worden door duikers konden wij niet meteen lossen. Tegen de middag konden wij toch beginnen en tegen de avond waren wij uiteindelijk weer leeg.

In de tussentijd ben ik met een schip mee geweest dat bagger transporteert vanaf het werk in de haven van Terneuzen naar de geul voor Terneuzen. De haven wordt door kraanschepen uitgebaggerd en deze bagger wordt in dit schip geladen. Dit schip vaart vervolgens naar buiten de Westerschelde op en lost daar de bagger. Dit gaat razendsnel door middel van het klapsysteem in het schip. Het schip gaat van onder open en in een paar seconden ligt de complete lading in het water. In het filmpje hieronder is te zien hoe dit gaat.